Caracteristici ale organizațiilor intensiv-cognitive

Organizațiile intensiv-cognitive sunt definite drept companii în care majoritatea muncii este de natură intelectuală, iar angajaţii calificaţi, foarte instruiţi, constituie majoritatea forţei de muncă  (atributul de ”intensiv-cognitiv” poate fi aplicat firmelor în care cunoaşterea are o importanţă mai mare decât alte input-uri, iar capitalul uman, ca opus celui fizic sau financiar, domină), o caracteristică cheie a acestor tipuri de firme fiind capacitatea lor de a rezolva probleme complexe prin dezvoltarea unor soluţii creative şi inovative. Categoria firmelor intensiv-cognitive cuprind un şir larg şi eterogen de firme, de la firme de contabilitate şi avocatură până la agenţii de publicitate şi de relaţii publice.

Există două mari tipuri de firme în categoria organizaţiilor intensiv-cognitive: firmele care oferă servicii profesionale şi firmele care se bazează pe cercetare-dezvoltare (CD). Exemple tipice pentru primul caz sunt firmele de avocatură şi de contabilitate, firmele de consultanţă în management, inginerie şi IT, agenţiile de publicitate etc. Exemplele din cea de-a doua categorie includ companii bazate pe ştiinţele exacte şi tehnologie precum companiile farmaceutice şi de biotehnologie, companiile high-tech etc. O diferenţă importantă între firmele de servicii profesionale şi majoritatea firmelor de CD este că primele produc şi distribuie obiecte intangibile, iar profesioniştii lor interacţionează direct cu piaţa (clienţii), în timp ce firmele de CD produc produse tangibile, iar interfaţa dintre angajaţi şi clienţi este redusă şi are loc prin intermediul departamentelor de marketing. În firmele de servicii profesionale, marketing-ul, producţia şi dezvoltarea sunt adesea realizate de aceiaşi oameni. Aceasta necesită o combinare a abilităţilor şi o orientare puternică către client.

Sintetizăm în continuare principalele trăsături caracteristice ale firmelor intensiv-cognitive, care le deosebesc de alte organizaţii prin natura muncii şi prin modul în care sunt conduse şi organizate: 1. angajaţi înalt calificaţi care desfăşoară activităţi de cunoaştere, utilizând în muncă abilităţi intelectuale şi simbolice; 2. un grad înalt de autonomie şi ierarhii organizaţionale aplatizate; 3. utilizarea formelor organizaţionale flexibile, ad hoc, adaptabile; 4. nevoia de comunicare extinsă pentru coordonare şi rezolvare de proleme, datorită unui înalt nivel de ambiguitate; 5. orientarea către client, în special în firmele de servicii profesionale; 6. asimetria informaţiilor şi a puterii dată de poziţia expertului (favorizând uneori profesia în detrimentul clientului); 7. evaluarea subiectivă şi incertă a calităţii rezultatelor muncii realizate.

Reclame
Acest articol a fost publicat în organizații. Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s